وبلاگ جوجه مهندس ها

یادداشت های دو دانشجوی مهندسی کامپیوتر

وبلاگ جوجه مهندس ها

یادداشت های دو دانشجوی مهندسی کامپیوتر

این IP چقدر با کلاسه!!

 هر کامپیوتری در شبکه باید به روشی از کامپیوترهای دیگه متمایز بشه. یعنی باید مکانیزمی وجود داشته باشه که وقتی کامپیوتری در شبکه قرار می گیره بشه اون رو شناخت.این کار به عهده آدرسهای IP است . مثلا کامپیوتر خود شما هر وقت که به اینترنت متصل بشید از طریق ISP که داره خدمات اینترنتی رو به شما میده< یک آدرس IP به کامپیوتر شما اختصاص میده که این آدرس یکتاست و البته برای کامپیوترهای کلاینت مثلا کامپیوترهایی که با استفاده از خدمات dialup به اینترنت متصل می شوند با هر بار اتصال تغییر میکنه.

 

حالا این آدرس IP چی هست؟؟؟

آدرس IP یک عدد 32بیتی (4بایتی) است که با روش و قاعده خاصی، یک آدرس یکتا به کامپیوتر متصل به شبکه نسبت میده. معمولا به صورت4 بایت که با نقطه از هم جدا میشوند نشون داده میشه مثلا آدرس 150 . 10 . 223 . 70 .

و البته خیلی هم با کلاسه.

آدرسهای IP به پنج کلاس A,B,C,D,E تقسیم میشه .

 

با کلاس ترین آدرس: آدرسهای کلاس A

 

 

class A

 

آدرس هایی در کلاس A قرار دارند که با ارزش ترین بیت آن ها 0 باشد.در این آدرسها 7بیت بعدی آدرس شبکه و 24 بیت باقی مانده متعلق به ماشین های هاست است.با توجه به اینکه با ارزش ترین بیت مقدار 0 داره، پس بایت با ارزش آدرس های کلاس A در محدوده دهدهی صفر تا 127 تغییر میکنه وبه هیچ وجه نمیتونه اعداد صفر و 127 باشه.چرا که این اعداد در شبکه معنای دیگری دارند.

 

 24 بیت یا به عبارتی 3بایت هم باقی میمونه برای آدرس ماشین های میزبان که با این همه میشه تقریبا حدود

224  ماشین رو آدرس دهی کرد.

خیلی شبکه بزرگی میشه...نه؟! پس آدرسهای کلاس A باید به شبکه های بزرگ اختصاص داده بشه که داده هم شده و شرکت های بزرگی که سال ها قبل از پیشگامان اینترنت بودند، این آدرس ها رو تسخیر کردند.

  

آدرس های کلاس B

 

 

Class B

 

 

کلاس B از آدرسهایی تشکیل شده که دو بیت با ارزش از آدرس دارای مقدار 10 باشد.14 بیت بعدی آدرس شبکه و 2 بایت باقی مانده آدرس ماشین های هاست است. اگر معادل دهدهی آدرس IP را در نظربگیریم اگر عدد سمت چپ دارای مقدار 128 تا 191 باشد نشاندهنده کلاس B آدرس می باشد.

 

و اما کلاس C

 

 

Class c

 

 

آدرسهای کلاس C پرکاربردترین آدرس های IP رو تشکیل می دهند. در این کلاس سه بیت ب ارزش آدرس دارای مقدار 110 است و 21 بیت بعدی از سه بایت سمت چپ آدرس متعلق به ادرس شبکه است. و 8 بیت آخر هم ماشین هاست رو مشخص میکنه.

برای تشخیص کلاس آدرس IP که به صورت دهدهی نوشته شده باید به عدد سمت چپ نگاه کنید. اگر عددی بین 192 تا 223 بود ، آن آدرس متعلق به کلاس C است.

 

آدرسهای کلاس D

 

Class D

 

1

در این کلاس چهار بیت با ارزش دارای مقدار 1110 است و سایر بیت ها، یعنی 28 بیت باقی مانده برای تعیین آدرسهای multicast استفاده میشه. از آدرسهای multicast برای ارسال داده به طور همزمان برای چند هاست استفاده می شود.

 

و بالاخره آدرسهای کلاس E

 

 این آدرس ها که 5 بیت با ارزش در آن ها دارای مقدار 11110  است هنوز کاربرد خاصی ندارند .و فقط به عنوان آدرس های کلاس E شناخته و تعریف می شود. ولی شاید در آینده استفاده های جهانی پیدا کنند.

نظرات 2 + ارسال نظر
حمیدآقا سه‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 10:50 ق.ظ http://www.shri.blogfa.com

چه مطلب آموزنده ای!!!
در ضمن از پیامبران که قرار نیست آیین بلاگ نویسی آموخت ، چون اصلا بلاگ نویس نبودند!!
در ضمن خدمت سرکار عارضم که وبلاگ تنها جاییکه شعرای ماضیه پیرامونش افاضه کرده اند :
هرچه میخواهد دل تنگت بگو/ هیچ آدابی و ترتیبی مجو!
بـــــــــــــــــــــله!؟!؟!

حمیدآقا سه‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 12:09 ب.ظ http://www.shri.blogfa.com

روش تبلیغ که چه عرض کنم!!!! همین کار رو مخ یک آدمی مثل من باعث میشه انقدر به نظرش جالب بیاد که حتی بلینکه!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد