وبلاگ جوجه مهندس ها

یادداشت های دو دانشجوی مهندسی کامپیوتر

وبلاگ جوجه مهندس ها

یادداشت های دو دانشجوی مهندسی کامپیوتر

Speech Recognition

 

Speech Recognition (SR)از قابلیت های سیستم عامله که کلماتی که توسط کاربر و از طریق میکروفون به سیستم وارد میشه رو به متن نوشته شده و یا فرامینی که قابل درک توسط سیستم عامل باشه تبدیل می کنه. نرم افزارهائی مثل نرم افزارهای خانواده office که آن ها نیز قابلیت SR رو دارند،می تواند موتور SR خودشان را نیز بر روی سیستم نصب و از آن استفاده کنند.

همچنین کاربر میتونه متن رو برای تایپ شدن از طریق میکروفون بخونه و تایپ شدن کلمات رو روی صفحه ببینه.

 

برای اینکه این ویژگی رو در ویندوز تجربه کنید، مراحل زیر رو به ترتیب انجام بدید :

  1. از منوی start وارد control panel شوید.
  2. اگر مود نمایش آیتم ها به صورتcategory view است واردSound , Speech , And Audio Devices و از آنجا به قسمت Speech بروید. و اگر هم مود نمایش به صورت classic view است مستقیما قسمت Speech رو انتخاب کنید.  
  3. تب Speech Recognition را کلیک کنید.
  4. در قسمت Recognition Profile یک پروفایل پیش فرض برای تشخیص صدا وجود دارد . برای اینکه کامپیوتر صدای و لهجه شما رو تشخیص بده باید یه پروفایل دیگه بسازید که با لهجه شما آشنا بشه. برای اینکار بر روی گزینه New کلیک کنید و یک نام برای این پروفایل جدید ، مثلا اسم خودتون ، رو وارد کنید.
  5. حالا برای تست میکروفون متنی رو که به شما نشون داده ، با میکروفون بخونید.
  6. دوباره روی next کلیک کنید و با میکروفون یه چیزی بگید و بعد از اتمام حرفتون ببینید که آیا صداتون رو از Speaker می شنوید؟؟؟اگر نه صحت speaker و میکروفون رو چک کنید .و در صورت درستی این مرحله finish رو کلیک کنید.
  7. حالا برای آشنا کردن کامپیوتر با لهجه و تون صداتون next کنید.
  8. از این به بعد باید یکسری متن انگلیسی رو بخونید. اگه خواستید از روی یک کلمه بگذرید ، skip word کنید و به ترتیب متن هائی رو که به شما نشون میده بخونید.
  9. با اتمام این مرحله برای training بیشتر ویندوز می تونید بر روی “more training” کلیک کنید و از بین متن ها و داستان هائی که به شما نشون میده ، یکی رو برای خوندن انتخاب کنید و دوباره متن هائی رو که به شما نشون میده بخونید. در غیر این صورت بر روی Finish کلیک کنید.
  10. پس از انجام این مراحل بر روی Language Bar که در گوشه سمت چپ دسک تاپ وجود دارد ، کلیک کنید و گزینه Show the language bar رو انتخاب کنید .اگر هم نیست بر روی task bar کلیک راست کرده و از منوی tool bar قسمت language bar رو انتخاب کنید و بر روی Microphone کلیک کنید.
  11. حالا می تونید یکی از نرم افزارهای خانواده office مثل wordرو باز کنید و به جای حرکت دادن و کلیک با ماوس ، فرمان ها رو بخونید و اجرای اونها رو ببینید.

 بر روی language bar دو قسمت به نام های voice command و dictation وجود دارد .برای اینکه فرمان ها رو با میکروفون به کامپیوتر انتقال دهید باید تب voice command و برای خواندن متن و تایپ شدن آن باید تب Dictation فعال باشد .

 

موفق باشید!!

نظرات 3 + ارسال نظر
زهرا خانوم پنج‌شنبه 23 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 03:02 ب.ظ

جالبه
ولی حیف تا جایی که می دونم سرعت رو فوق العاده پایین میاره!
تو خودت تستش کردی؟

بله عزیز. من تستش کردم .سرعت رو وقتی که toolbar مربوط به speech فعال باشه پایین میاره . اگر بخوای کارای دیگه بکنی و toolbar اونو فعال نکنی اصلا روی سرعت کامپیوتر تاثیری نداره !
موفق باشی.

خانوم مهندس! سه‌شنبه 12 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 11:14 ق.ظ

سلام
خیلی خوب بود. ممنون
منتظر بعدی ها هم هستیم.

رویا حدیثی چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 01:37 ب.ظ

سلام
از چه طریقی می توان گوینده های دیگری را به ویندوز افزود؟
در حالی که سیستم ما فقط یک گوینده به نام microsoft sam دارد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد