وبلاگ جوجه مهندس ها

یادداشت های دو دانشجوی مهندسی کامپیوتر

وبلاگ جوجه مهندس ها

یادداشت های دو دانشجوی مهندسی کامپیوتر

کرم یا ویروس ، مسئله این است!!

در RFC 1135(Request For Comments)  که تفاوت بین ویروس و کرم رو تشریح کرده تعریف زیر برای ویروس آمده :
" یک ویروس یک قطعه کد است که خودش را درون یک هاست در سیستم عامل جا می دهد تا خود را انتشار دهد . به طور مستقل نمی تواند اجرا شود. نیاز به اجرای هاستش دارد تا او را فعال کند."
به طور کلی ویروس ها یک فاز سرایت دارند که خودشون رو تکثیر می کنند و یک فاز حمله دارند که هر کاری دلشون می خواد می کنند و بلاهای خانمان سوزی رو بر سر شما و کامپیوتر زبون بسته میارن.(البته با توجه به نوع برنامه ای که برای اون ها نوشته شده.) . معمولا هم بدون اجازه و آگاهی شما تکثیر می شن .
اگر بخواهیم یک تعریف از ویروس ارائه بدیم :
یک ویروس یک برنامه است که با کد خودش ، خودش رو از طریق متصل شدن به دیگر فایلهای اجرائی تکثیر میکنه و  در این حالت کد ویروس با هر بار اجرای اون فایل اجرائی ، اجرا میشه.
منظور از یک فایل اجرائی میتونه یک فایل EXE  و یا COM و یا چیزی مثل بعضی از ماکروها در Microsoft Word .
و منظور از متصل شدن ویروس به برنامه اضافه شدن اون به انتهای برنامه ، یا جایگرفتن در وسط برنامه و یا قراردادن یک اشاره گر درون فایل به آدرس ویروس که میتونه در هر جائی از هارد دیسک شما باشه.
اکثر ویروس ها کار خودشون رو با جایگزاری کد خود به جای یک قطعه از کد برنامه های دیگه انجام میدن.
اگه بخواهیم از یک جنبه دیگه به ویروس ها نگاه کنیم ، میشه ویروس ها رو برنامه هائی در نظر گرفت که نوشته میشن تا تعداد زیادی کپی از خودشون بسازند. این گونه از ویروس ها خودشون رو با متصل کردن به برنامه های مختلف تکثیر می کنند.و به محض اجرای برنامه آلوده کد مخرب ویروس اجرا شده و به هر برنامه دیگری که بتونه خودش رو متصل می کنه.

کرم هم خیلی شبیه به ویروسه. با این تفاوت که دوباره از خودش تولید نمی کنه. به جای اون تنها بین سیستم ها خودش رو انتشار میده و نوعا تنها در حافظه وجود دارد.کرم ها معمولا بر روی شبکه ها و سیستم عامل های چندپردازنده ای دیده می شوند . کپی های قابل اجرا از خودش رو تولید می کنه و هر کپی جدید دوباره کپی های دیگری رو میسازه که به سرعت باعث کند شدن و گاهی از کار افتادن کل سیستم میشه.
RFC 1135 کرم رو به صورت زیر توصیف کرده: 
"کرم یک برنامه است که می تواند به طور مستقل اجرا شود . منابع هاستش را مصرف کرده و آن ها را به منظور نگهداری از خویش، تحلیل می دهد و می تواند یک نسخه کامل اجرائی از خودش را بر روی ماشین های دیگر انتشار دهد."

بنابراین کرم قطعه کدی است که خودش رو بین هاست های مختلف انتشار میده و ویروس قطعه کدی است که تنها بر روی یک هاست خودش رو انتشار میده.
برنامه هائی هم هستند که هر دو کار را انجام میدن که میشه به اون ها ویروس/کرم گفت.

 

نظرات 3 + ارسال نظر
کتابچی پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 10:03 ب.ظ http://ketabi.blogsky.com/

از کتاب امروز دیدن کنید.
کتاب امروز با عقاید یک دلقک افتتاح شد.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 10:34 ب.ظ http://shekoohi.blogsky.com

با سلام
وبلاگ راز و رمز کامپیوتر در نظر دارد از شما دوست عزیز و همکار گرامی که با نوشته های خرد ورزانه خود برای خود بازدیدکننده ای خاص را دارید درخواست می شود که بیاییم بازدیدکنندگان خود را با وبلاگ هایمان آشنا کنیم این کار میسر نیست مگر با تبادل لینک به همین دلیل از شما خواهشمند است ابتدا لینک ما را با عنوان راز و رمز کامپیوتر ثبت کنید و سپس به ما اطلاع دهید
با تشکر
مدیریت وبلاگ راز و رمز کامپیوتر
شایان ذکر است این کامنت به تمامی وبلاگ های با بازدیدکننده بالا و وبلاگ هایی که توانایی این کار رو از نگاه ما دارند و در ایتدای راه هستند ارسال خواهد شد

سهیل چهارشنبه 22 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 01:05 ق.ظ

این وبلاگ عـــــــــــــــــالیه ! دمت گرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد